Percepţia subiectivă a efectului de gaslighting în instituţii, caz particular învăţământul universitar
Numărul 2 Anul 2025ABSTRACT
In the field of organizational psychology, we have recently witnessed the emergence of lesser-known phenomena that imp act the work environment. Among them is the phenomenon of gaslighting. Precisely because of the novelty of the notion, the study probes the subjective perception of the participants related to the existence of the phenomenon but also of the protective norms in front of it. From the answers of the participants it follows that they know the phenomenon to a small extent, that they are aware to a small extent of existing protection norms
in their institution, norms to protect them from these phenomena and also that although they know of negative phenomena present in their institution there is the difficulty of identifying them by category. The conclusions of the study lead to
the need to implement in the institution psychoeducational programs related to negative phenomena in institutions, to awareness of their existence, but also to the construction of norms and procedures to identify and solve them at the employee and institution level.
Keywords: | employee, organisation, gaslighting, protection norms. |
REZUMAT
În domeniul psihologiei organizaţionale asistăm în ultima vreme la apariţia unor fenomene mai puţin cunoscute ce impactează mediul de muncă. Printre acestea se numără și fenomenul de gaslighting. Tocmai datorită noutăţii noţiunii, studiul sondează percepţia subiectivă a participanţilor raportat la existenţa fenomenului dar și a normelor de protecţie în faţa acestuia. Din răspunsurile participanţilor rezultă că aceștia cunosc într-o mică măsură fenomenul, că au cunoștinţă într-o mică măsură de norme de protecţie existente în instituţia lor, norme care să îi apere de aceste fenomen și de asemenea că deși știu de fenomene negative prezente în instituţia lor există difi cultatea de a le identifi ca pe categorii. Concluziile studiului duc la necesitatea implementării în instituţie a programelor psihoeducative referitoare la fenomenele negative din instituţii, la cele de conștientizare a existenţei acestora dar și a construirii unor norme și proceduri de identifi care și soluţionare a acestora la nivel de angajat și instituţie.
Legislaţie relevantă: | C. muncii, art. 5 |
Cuvinte cheie: |
Citește articolul complet în platforma de documentare juridică Sintact.ro! Solicită un cont demo gratuit completând formularul de mai jos: |