Greva în noul context legislativ naţional

Numărul 2 Anul 2025

ABSTRACT

In the context of the appearance, on 25 December 2022, of a new legislative context concerning social dialogue (Law no. 367/2022 on social dialogue, published in the Official Gazette, Part I, no. 1238 of 22 December 2022, which repeals on the date of its entry into force the Law on Social Dialogue no. 62/2011, published in the Official Gazette, Part I no. 322 of 10 May 2011 and republished in the Official Gazette, Part I no. 625 of August 31, 2012) we were concerned in our study with a situation that appeared in practice, in which a social dialogue partner representing employees/workers wanted to declare the actual strike at the level of the unit by triggering the collective labor conflict. Amending and supplementing the law on social dialogue by G.E.O. no. 42 of 24 May 2023 amending and supplementing Law no. 367/2022 on social dialogue and Law no. 53/2003 – Labor Code, published in the Official Gazette no. 459 of May 25, 2023, led to the establishment of a new order of priority in the selection of collective bargaining partners representing employees/workers in this process. The fact that these partners do not manage to gather together 35% of the employees/workers of the unit gives rise in practice to hypotheses that are not negligible from the perspective of the interpretation of the legal provisions regarding the one who has the capacity to declare a strike: does the trade union organization or the employees/workers declare a strike?

Keywords:

social dialogue, collective bargaining, strike.

REZUMAT

În contextul apariţiei, la data de 25 decembrie 2022, a unui nou context legislativ ce privește dialogul social (Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, publicată în Monitorul Ofi cial, Partea I, nr. 1238 din 22 decembrie 2022, care abrogă la data intrării sale în vigoare Legea dialogului social nr. 62/2011, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 322 din 10 mai 2011 și republicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 625 din 31 august 2012) ne-a preocupat în cadrul studiului nostru o situaţie apărută în practică, în care un partener de dialog social care reprezintă angajaţii/lucrătorii a dorit prin declanșarea confl ictului colectiv de muncă să declare greva propriu-zisă la nivelul unităţii. Modificarea și completarea legii privind dialogul social prin O.U.G. nr. 42 din 24 mai 2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 367/2022 privind dialogul social și a Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, publicată în Monitorul Oficial nr. 459 din 25 mai 2023, a condus la stabilirea unei noi ordini de prioritate în selectarea partenerilor de negociere colectivă care reprezintă angajaţii/lucrătorii în acest proces. Faptul că acești parteneri nu ajung să adune laolaltă 35% din angajaţii/lucrătorii unităţii naște în practică ipoteze deloc de neglijat din perspectiva interpretării dispoziţiilor legale cu privire la cel care are capacitatea de a declara greva: declară greva organizaţia sindicală, sau angajaţii/lucrătorii?

Legislaţie relevantă: Legea nr. 367/2022, art. 102, art. 147 alin. (2), art. 153
Cuvinte cheie:
Citește articolul complet în platforma de documentare juridică Sintact.ro! Solicită un cont demo gratuit completând formularul de mai jos: