Efectele Deciziei nr. 79 din 11 decembrie 2023 pronunţate de Înalta Curte de Casaţie și Justiţie – Completul pentru dezlegarea unei chestiuni de drept

Numărul 4 Anul 2024
Revista Numărul 4 Anul 2024

ABSTRACT

By Decision no. 79 of December 11, 2023, the High Court of Cassation and Justice decided, among other things, that the phrase „harmful conditions” in Government Decision no. 250/1992 and from Law no. 31/1991 does not have an identical content to the same phrase from the framework laws on unitary remuneration of personnel paid from public funds, with the consequence that the issuance of the expert report for the assessment of occupational risks at the workplace carried out in application of GD no. 118/2018 is not sufficient to establish the existence of harmful conditions within the meaning of art. 3 of Law no. 31/1991. But, art. 34 of the Romanian Constitution, in conjunction with art. 41 of the Romanian Constitution, enshrines the employee’s right to social protection measures, respectively, to health and safety at work. From the economics of the aforementioned decision, it follows that, in order to benefit from additional days of leave, it is necessary that the assessment be made according to Law no. 31/1991. But, this assessment is strictly the prerogative of the employer. In this sense, several questions are raised: how are the two articles of the country’s fundamental law respected, as a result of the HCCJ decision, respectively, how are the principles of equality and non-discrimination respected within the same professional category, given that some people have their right to additional days of leave/related allowance recognized by final court rulings, before the pronouncement of the decision by the HCCJ?

Keywords:

specialist, working conditions, employee protection, health protection,
equality, non-discrimination

REZUMAT

Prin Decizia nr. 79 din 11 decembrie 2023, Înalta Curte de Casaţie și Justiţie a
decis, printre altele, că sintagma „condiţii vătămătoare” din H.G. nr. 250/1992 și din Legea nr. 31/1991 nu are un conţinut identic cu aceeași sintagmă din legile cadru de salarizare unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu consecinţa că emiterea buletinului de expertizare pentru evaluarea riscurilor profesionale la locul de muncă efectuată în aplicarea H.G. nr. 118/2018 nu este sufi cientă pentru stabilirea existenţei condiţiilor vătămătoare în sensul art. 3 din Legea nr. 31/1991. Dar, art. 34 din Constituţia României, coroborat cu art. 41 din Constituţia României, consacră dreptul salariatului la măsuri de pro tecţie socială, respectiv, la sănătatea și securitatea în muncă. Din economia deciziei antemenţionate, rezultă că, pentru a beneficia de zile suplimentare de concediu este necesar ca evaluarea să se facă conform Legii nr. 31/1991. Dar, această evaluare este strict apanajul angajatorului. În acest sens, se ridică mai multe întrebări: cum sunt respectate cele două articole din legea fundamentală a ţării, ca urmare a pronunţării deciziei ICCJ, respectiv, cum se respectă principiile egalităţii și nediscriminării în cadrul aceleiași categorii profesionale, în condiţiile în care unor persoane le-a fost recunoscut dreptul la zile suplimentare de concediu/indemnizaţia aferentă prin hotărâri judecătorești definitive, anterior pronunţării deciziei de către ICCJ?

Legislaţie relevantă: H.G. nr. 250/1992, Legea nr. 31/1991, H.G. nr. 118/2018, Decizia ÎCCJ nr. 79/2023
Cuvinte cheie:
Citește articolul complet în platforma de documentare juridică Sintact.ro! Solicită un cont demo gratuit completând formularul de mai jos: